Doelgroepstudie
De plek op het park waar het vlot moet komen, zie foto hieronder.
Links zie je Gotland liggen en rechts zie je Småland. Het verhaal van Nils Holgersson gaat dat Nils op de rug van een gans van het noorden van Gotland naar Småland vliegt. Hier willen we nu het vlot deel uit laten maken van de Nils Holgersson route door het park.
![]() |
De reis van Gotland naar Småland |
Het park is opgezet om je een beeld te geven hoe het er in Zweden uit zag begin 1900. De huizen zijn op schaal 1:3 gebouwd, maar de schaal laten we los wat betreft het vlot.
Alles wat je kunt doen in het park moet op eigen kracht gebeuren. (bv zelf skelteren in plaats van een skelter met motortje.) Het vlot zal dan ook op eigen armkracht voort bewogen moeten worden.
We hebben hier ook een map (“Richter Spielgeräte GmbH”) met allerlei speeltoestellen erin beschreven. Uit deze map kunnen we ideeën opdoen wat er leuk uitziet en het dan binnen de sfeer van het park aanpassen.
Het is een must om het vlot goed tot zijn recht te laten komen op de plek waar dat het vlot komt. Dit wil zeggen dat het binnen de sfeer van het park past en als het mogelijk is ook binnen de Nils Holgersson route.
Materialenonderzoek
Voor het materiaalonderzoek hebben we gekozen om verschillende materialen op te sommen en in overleg met onze stagebegeleider gaan we kijken wat interessant lijkt om te gaan gebruiken voor het vlot.
Materialenlijst:
- Hout
- Metaal
- Aluminium
- Kunststof
- Rubber
- Staal
- Gerecycled materiaal
- Natuurlijke materialen
Na overleg zijn we tot de conclusie gekomen dat hout in ons geval de beste keus is, omdat het beter binnen de stijl van het park past. Kunststof met een houtstructuur zou ook nog kunnen. Nadelen hiervan zijn dat het ligt is en we dan gewicht aan de drijvers moeten toevoegen om het vlot stabiel in het water te krijgen. Daarnaast is het duurder dan hout en we zouden in geval van kunststof de stevigheid ergens anders vandaan moeten halen. Hieruit trekken wij de conclusie dat het verstandiger, makkelijker en handiger is om gewoon hout te gaan gebruiken.
Omdat het vlot in het water ligt, zijn we overeen gekomen dat het geïmpregneerd vurenhout moet worden in verband met de levensduur van 10 jaar die we achten te bereiken.
We hebben gekozen voor vurenhout wegens algemene verkrijgbaarheid, gewicht, prijs en levensduur. De levensduur van vuren hout ligt in Zweden velen malen hoger dan in Nederland, vanwege het verschil in luchtvochtigheid.
Mochten we tijdens verder onderzoek tot nieuwe inzichten komen gaan we opnieuw in overleg.
Leverancieronderzoek
Na dat we besloten hadden dat we het vlot hoofdzakelijk van hout willen maken, hadden we al een aanknopingspunt voor het onderzoek naar leveranciers. Maar nog niet genoeg om te beginnen met zoeken. In Zweden heb je heel veel bedrijven die hout verwerken of hout bewerken. Een houtzagerij verkoopt alleen maar aan bedrijven die regelmatig hout afnemen. Na overleg is ook gebleken dat het makkelijker is om standaard balken en planken te gebruiken in plaats van gehele boomstammen. Omdat het hout gebruikt gaat worden voor een vlot waar mensen op kunnen staan, is het belangrijk dat het hout niet onnodig splintert. Ook is het fijn als de scherpe kantjes afgeschaafd zijn. Het vlot moet een levensduur van 10 jaar hebben. Aangezien dat hout over het algemeen de eigenschap heeft om te gaan rotten door vocht, hebben we gekozen voor geïmpregneerd hout. In Zweden zijn de afstanden tussen dorpen en steden veel groter dan in Nederland. Dit probleem is ook besproken in ons overleg. Want als je verder moet rijden voor je materiaal, betekend dit ook dat je meer brandstof nodig hebt. Maar gelukkig was dit bij ons niet het geval, omdat er in de buurt van het woonhuis en het park verschillende verkooppunten zijn. Het is belangrijk dat het assortiment van de leverancier groot genoeg is om te kunnen voldoen aan gemiddelde afmetingen van hout. Nu hadden we al aardig wat aanknopingspunten om op zoek te gaan naar geschikte leveranciers.
· Verkooppunt van hout
· Bewerkt hout (geen ruwe boomstammen)
· Geschaafd hout (scherpe kantjes & splinters)
· Geïmpregneerd (rotten voorkomen)
· Vuren wegens algemene verkrijgbaarheid. Gewicht, prijs, levensduur in zweden veel langer dan n NL
· Leverancier in de buurt van het huis, of van het park
· Reëel assortiment in beschikbare afmetingen
· Verkoop van schroeven
Er waren 4 verschillende winkels die voldeden aan bovenstaande eisen. We hebben vastgesteld wat gemiddelde afmetingen zijn bij het houtsoort dat we gekozen hebben. We hebben deze afmetingen vergeleken bij deze 4 bedrijven. Ook hebben we gekeken naar de prijzen van schroeven, maar deze waren overal het zelfde. Om te kunnen vergelijken hebben we de prijs per meter van een standaard maat van een veelgebruikte balk vergeleken. Een geïmpregneerde vuren balk van 70x45mm en 95x45. Ook hebben we de afstand tot de bouwmarkt vergeleken.
De vergelijkingen staan in het volgende schema:
Naam van Bedrijf | Plaats | Prijs 70x45 | Prijs 95x45 |
Material Männen | Vimmerby | SEK 14,00 | SEK 18,00 |
Carlenskog Bygg | Vimmerby | SEK 14,10 | SEK 18,30 |
Hermen Nilsson Byggmaterialer | Hogsby | SEK 15,00 | SEK 20,00 |
Gem & Fix | Vimmerby | SEK 13,70 | SEK 17,80 |
Met groen staat aangegeven wat het voordeligste is. Met blauw het uiteindelijk gekozen bedrijf. Tevens het bedrijf met de meeste voordelen.
Pakket van eisen
Vlot
4 personen of 320kg (80 kg per persoon)
Voldoen aan de Europese veiligheidsnormen voor speeltoestellen
- EN- 1176 http://www.ipmb.nl/
Stabiel
Passen binnen de sfeer van het park
Materiaalkeuze is vrij
Deadline: voor 15 april moet er een volwaardig product opgeleverd worden
Al aangekochte drijvers moeten gebruikt worden
Budget: tot 1000 euro aan materiaalkosten excl. drijvers
Voortbewogen door middel van spierkracht
Mensen moeten droog aan de overkant kunnen komen
Voorkomen van oneigenlijk gebruik
- Spelen wiebelen zwemen nat worden etc.
Lange levensduur (min 10 jaar) seizoenen duren 2 maanden
Onderhouds vriendelijk
Eenvoudig in en uit water te halen
Aan beide kanten een aanlegsteiger
Afdrijven voorkomen
Skelters mogen er niet op kunnen
Vlot moet 18 meter overbruggen
Skelters mogen er niet op kunnen
Vlot moet 18 meter overbruggen
![]() |
Dit zijn onze drijvers |
Schetsen voor de omheining
Ideeën voor de omheining:
In plaats van alleen een touw of een plank over de balkjes heen, kan er natuurlijk ook een vorm van een gans op de zijkant komen. Ook is er spraken geweest van een rechthoekige plaat met een afbeelding van de reis van Nils Holgerssons reis van Gotland naar Småland.
![]() |
Moeten nog bedenken hoe dat we het vlot vastleggen |
We zijn tot de conclusie gekomen dat de afbeelding in drie delen het stevigste is en het leukste effect geeft. Om delen uit te laten steken, brengt het gevaar mee dat ze afbreken.
![]() |
Idee is leuk, maar we willen geen vliegtuig! |
![]() |
Moeilijke keuze.. De onderste kan qua verhouding nog beter uitgewerkt worden |
Schetsen voor het frame
![]() |
Bruine lijnen geven de richting van de vloer aan |
![]() |
Ik heb het in lagen aangegeven om het duidelijker proberen te maken |
Laag 1 en laag 2a zijn duidelijk en staan vast. Afhankelijk van of de vloer planken in de dwars richting of in de lengte richting erop moeten komen is bepalend voor de 3e en eventueel 4e laag van het frame voor het vlot.
Schetsen voor het vastleggen van het vlot
![]() |
Verschillende opties die mogelijk zijn |
![]() |
Touw los laten hangen en één staalkabel om het vlot op zijn plek te houden |
Meetbare aspecten
Meetbare aspecten van de drijver(s) die gebruikt moeten worden |
Tijdens de oriëntatie fase zijn er al een aantal meetbare aspecten naar voren gekomen. Het pakket van eisen is al naar voren gekomen en al gepubliceerd en gaande weg zijn er een paar ideeën voor de omheining op papier gekomen. De drijvers hebben we toegewezen gekregen, dus deze maten zijn bekend.
Het budget is vastgesteld op maximaal 1000 euro. Dit lijkt veel, maar als je naar de prijzen van speeltoestellen gaat kijken vragen ze voor één enkele evenwichtsbalk al bijna 500 euro. Dit bedrag geeft ons de ruimte om een product neer te zetten van hoge kwaliteit, hier streven wij ook naar.
De afmetingen van de drijvers zijn 440 x 440 x 1400 (hxbxl). Dit zijn de buitenmaten van de drijvers. Er loopt nog een rand rondom en zitten wat afschuiningen (zie foto drijvers onder kopje pakket van eisen), deze dingen nemen we wel mee voor het berekenen van de inhoud van de drijvers.
De inhoud van de drijvers hebben we als volgt berekend:
Na de inhoud van de drijvers berekend te hebben kunnen we het drijfvermogen uitrekenen. Dit is van belang zodat we kunnen bepalen hoeveel kilogram het vlot kan dragen. Voor het berekenen van het drijfvermogen gebruiken we de wet van Archimedes.
Het drijfvermogen hebben we als volgt berekend:
De wet van Archimedes F = ρ x g x V
ρ = 1000 kg/ m³ zoet water
g = 9,81 m/ s²
V = 249.674.000 x 10^-9 m³
F = 2449,30194 Newton per drijver
Twee drijvers heb je dus 4898,60388 Newton
Het draagvermogen komt dan uit op 499,348 Kg
Het hout weegt 63,5 Kg als het droog is. Als het nat wordt gaan we van een grof geschatte 100 Kg aan hout uit.
Een enkele drijver weegt 10 Kg , dus voor twee drijvers kom je uit op 20 Kg
Dus we hebben nog 380 Kg aan draagvermogen over, met een veiligheidsmarge van 1,2 hebben we bepaald dat het maximale laadvermogen 320 Kg is.
Gezien de afmetingen en het laadvermogen van de drijvers hebben we bepaald dat er zich op het vlot maximaal 4 personen of 320 Kg mag bevinden.
Verder staat al vast dat het vlot een afstand van 18 meter moet overbruggen en dat er geen skelter op het vlot mag komen. De kleinste skelter is 64 cm breed, dus de opening op het vlot moet kleiner worden als 64 cm .
Conclusies
Vlot voldoet aan het pakket van eisen van de opdrachtgever.
- Zie pakket van eissen
Vlot voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.
Naar aanleiding van de doelgroepstudie kwamen we met het voorstel om het vlot binnen het verhaal van Nils Holgersson te laten functioneren. Het vlot komt tussen Gotland en Småland.
Materiaal:
- Geïmpregneerd vurenhout
- Vervoeren van A naar B door middel van touwen met een minimale diameter van 40mm. Zie verslag vervoeren.
Frame:
- Zie bouwtekening
Omheining:
- Vlot is de gans, bezoekers op het vlot zijn Nils
- Zie werktekening/sfeertekening omheining
- Afbeelding word in 3 stukken verdeeld (stijger- kop, vlot- lijf, stijger- staart)
Leverancier:
- Jem & Fix
Het vlot word op zijn plek gehouden door middel van twee touwen, waar je tevens mee naar de overkant kan trekken.
Naar aanleiding van het herhaaldelijk vroegtijdig behalen van de ingeplande milestones, hebben we geconcludeerd dat het in elkaar zetten van het vlot hoogstwaarschijnlijk minder tijd dan gepland in beslag gaat nemen.
Werktekeningen
![]() |
Werktekening frame |
![]() |
Werktekening omheining bovenaanzicht |
![]() |
Werktekening omheining vooraanzicht en zijaanzicht |
Soort | Dikte | Breedte | Lengte | Aantal | Prijs per meter | kubike millimeter | kubike meter | kg | |
Laag 1 | Balk A | 45 | 95 | 1300 | 2 | SEK 12,70 | 11115000 | 0,011115 | 5,1129 |
Balk B | 45 | 95 | 1500 | 2 | SEK 12,70 | 12825000 | 0,012825 | 5,8995 | |
Balk C | 45 | 145 | 1300 | 2 | SEK 23,85 | 16965000 | 0,016965 | 7,8039 | |
Laag 2 | Balk D | 45 | 70 | 1490 | 4 | SEK 9,95 | 18774000 | 0,018774 | 8,63604 |
Laag 3 | Plank | 22 | 120 | 1500 | 11 | SEK 17,95 | 43560000 | 0,04356 | 20,0376 |
Omheining | Balk | 45 | 70 | 1115 | 10 | SEK 9,95 | 35122500 | 0,0351225 | 16,15635 |
totaal | 138361500 | 0,1383615 | 63,64629 | ||||||
Soort | Diameter | lengte | Aantal | Aantal per doos | Prijs per doos | ||||
Schroeven | Hecco 302-351 | 6 | 140 | 54 | 100 | SEK 189,00 | |||
Hecco 302-348 | 6 | 90 | 24 | 100 | SEK 119,00 | ||||
Hecco 302-338 | 5 | 40 | 88 | 200 | SEK 89,00 |
Voorcalculatie
Volgens Jem & Fix oude reclame folder | ||||||
Product: | Maat (mm): | Aantal: | Lengte (m): | Omschrijving: | Prijs per meter: | Prijs totaal: |
Balken | 70x 45 | SEK 9,95 | ||||
5 | 2,4 | SEK 119,40 | ||||
Omheining (10x 1115 mm) | ||||||
2 | 3 | SEK 59,70 | ||||
Laag 2 (4x 1490 mm) | ||||||
95x 45 | SEK 12,70 | |||||
1 | 3 | SEK 38,10 | ||||
Laag 1 balk b (2x 1500 mm) | ||||||
1 | 2,7 | SEK 34,29 | ||||
Laag 1 balk a (2x 1300 mm) | ||||||
145x 45 | SEK 23,85 | |||||
1 | 2,7 | SEK 64,40 | ||||
Laag 1 balk c (2x 1300 mm) | ||||||
Planken | 22x 120 | SEK 30,00 | ||||
6 | 3 | SEK 540,00 | ||||
Laag 3 (11x 1500 mm) | ||||||
Totaal hout | SEK 855,89 | |||||
Aantal per doos: | Prijs per doos: | |||||
Schroeven | 6,0x 140 | 54 | 100 | Heco 302-351 | SEK 189,00 | SEK 189,00 |
6,0x 90 | 24 | 100 | Heco 302-348 | SEK 119,00 | SEK 119,00 | |
6,0x 40 | 88 | 200 | Heco 302-338 | SEK 89,00 | SEK 89,00 | |
Totaal Schroeven | SEK 397,00 | |||||
Totaal prijs: | SEK 1.252,89 |
Hout halen We hebben het hout bij de winkel al grofweg aan de maat gezaagd, zodat we alles in een keer mee zouden krijgen in de auto. |
![]() |
We zagen alles netjes binnen de lijntjes met het juiste gereedschap |
hier ligt al het hout voor het frame en de vloer met de juiste lengte. gesorteerd op laag |
Om onnodig splijten van het hout te voorkomen, hebben we de plaatsen waar schroeven komen haaks voorgeboord met de juiste dikte houtboor. |
De balken met de juiste schroeven alvast op en rondom het vlot gelegd, om efficient te kunnen assembleren en om onnodige fouten te voorkomen |
Nu kunnen de vloerplanken gemonteerd worden |
De ruimte die tussen de vloerplanken in zit moet overal gelijk zijn. we hebben een soort van mal gemaakt met precies de juiste dikte. |
Na dat de eerste vloerplank is bevestigd, word de volgende plank met de mal er tegen aan geschoven. |
Alles zit nu op zijn plaats. nu nog de scherpe kantjes afwerken, om verwondingen door bijvoorbeeld splinters te voorkomen |